Kobiece sekrety Facebooka

Pomyślałem, że warto opisać case, który zainteresuje szczególnie Panie. W końcu stanowią większą część moich czytelników. 🙂

Od 2006 roku w Polsce trwa kampania społeczna „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy”. Za organizację  tegorocznej edycji odpowiada redakcja Openmedica, wydawca specjalistycznych portali o zdrowiu. Z kampanią związane jest wiele organizacji patronackich m.in.  Polskie Towarzystwo Profilaktyki Zakażeń HPV, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej, Fundacja/Program Różowa Konwalia, Magnolia Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznym  i wiele innych. Ambasadorką akcj została aktorka Anna Cieślak. Cała kampania edukacyjna miała na celu zwrócenie uwagi i uświadomienie kobiet o zagrożeniu jakim jest  wirus HPV.  W tym roku  w celu nagłośnienia kampanii wykorzystano nowe medium, czyli Facebooka.

Kobiecy fanpage 

Od października fanpage Kobiecy sekret zebrał już ponad 45.000 fanek. Wpisy pojawiają się z różną częstotliwością, ale żaden nie pozostaje bez odzewu. Styl konwersacji? Lekki i oparty na pytaniach otwartych, administratorka (bo nie podejrzewam, żeby nad tym fanpagem siedział jakiś przedstawiciel płci męskiej 😉 ) jest aktywna i odpowiada na zapytania ze strony fanek. To na plus. Również nienajgorszym wynikiem jest średnia ilość „osób mówiących o tym” wahająca się w okolicach 300. Czy to tylko zasługa dobrej narracji? Otóż nie, bo cały fanpage wystartował w iście teaserowym stylu (zrzut ekranu poniżej).

Jeszcze przed rozpoczęciem kampanii na fanpage zorganizowana została akcja edukacyjna, gdzie najciekawszym zabiegiem było stworzenie inspirującej loterii, w której każda użytkowniczka wygrywała… wirusa HPV. Tak, wzrok Was nie myli. Twórcy zastosowali metodę lekkiego zaszokowania, które miało wzbudzić większe zainteresowanie komunikatem:

Wylosowałaś wyjątkową niespodziankę! Ooops… to wirus HPV 16, który powoduje RAKA SZYJKI MACICY! Wyjątkowa niespodzianka to wiedza, która może uratować Ci życie! 5 kobiet dziennie umiera z jego powodu! Nie bądź jedną z nich! Nie pozwól by to spotkało Ciebie! Dowiedz się jak chronić swoje życie na www.hpv.pl! Porozmawiaj ze swoim lekarzem!”

Blisko 50.000 użytkowniczek wzięło udział w loterii, więc można mówić o pewnym sukcesie ilościowym, jeśli chodzi o ten partyzancki epizod na fanpage’u Kobiecy Sekret. Jednak to nie jedyne novum jakie przygotowała Openmedica.

Fanpage przed loterią

Wyniki loterii

Złap wirusa!

16 listopada w czasie konferencji prasowej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie zainagurowana została kolejna edycja kampanii „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy” a już 21 listopada światło dzienne ujrzała gra edukacyjna  „Catch Papilloma”, która ma na celu edukować Panie poprzez zabawę. Jak wygląda przebieg gry? W skrócie, po stworzeniu swojej unikalnej bohaterki, wyruszamy na podbój metropolii (czyli idziemy randkować) i wtedy następuje pewien zwrot akcji… I na tym skończę, nie chcę psuć rozrywki czytelniczkom, które jeszcze nie grały. 😉

Grafika jest przyjemna dla oka, dużo różu (mnie jako mężczyznę taka kolorystyka mierzi, ale nie ja jestem targetem), a i wirus w grze wydaje się jakiś potulniejszy i sympatyczniejszy. W kilku konkursach rozdawano zresztą takie oto maskotki.  Nie taki straszny ten wirus jak mówią, prawda? Zabiegi sprowadzające poważny temat do trochę przyjemniejszego i łatwiejszego w odbiorze również liczę jako in plus. Dzięki teu ważne komunikaty trafiaja na podatniejszy grunt, łatwiej zapadają w pamięć, bo często te o tych nieprzyjemnych rzeczach po prostu nie chcemy myśleć.

Jakie były cele powyższych działań ? Najlepiej określa je Sebastian Rawski  z Biura Organizacyjnego kampanii społecznej „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy”:

„Wykorzystanie nowych mediów, takich jak Facebook, w kampaniach społecznych, daje nam wielkie możliwości precyzyjnego dotarcia z przekazem edukacyjnym do kobiet, zagrożonych nowotworem. Catch Papilloma to pierwsza w Polsce gra edukacyjna wykorzystywana w kampanii społecznej popularyzującej wiedzę na temat profilaktyki raka szyjki macicy. (…) Gra jest angażująca oraz intuicyjna, a jedocześnie niesie ze sobą bardzo mądre przesłanie. Wierzę, że (…), internautki chętnie będą polecały sobie grę, włączając się tym samym w kampanię i propagowanie działań profilaktycznych raka szyjki macicy.”

Przyznam, że takie kampanie social mediowe nie są moim konikiem, ale warto czasami przyjrzeć się tym szczytnym działaniom na Facebooku. Zwłaszcza, że edukacja w zakresie zdrowia jest niezwykle ważna, a teraz również przyjemna.  Dlatego miłe panie, pograjcie chwilkę, poczytajcie i profilaktycznie zapiszcie się na wizytę kontrolną. 🙂

Rzekłem!

Jakub „Pijaru Koksu” Prószyński

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Social media, Internet, PR, reklama, Społeczeństwo i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s