Blogerze, nie bądź anonimowy!

Nie jest to żaden manifest. To raczej uporządkowanie mojej wiedzy i wiedzy moich starszych kolegów, których słuchałem na warsztatach blogerskich w zeszłym tygodniu. Jeśli jeszcze nie dotarliście do treści prezentacji, to polecam wpis Blogosławionego, czyli Michała Gąsiora: Kondycja polskiej blogosfery. Znajdziecie tam krótkie sprawozdanie i prezentacje prelegentów, a te były naprawdę ciekawe i poparte faktami.

Ja chciałbym jednak skupić się na innych aspektach. Przeczytacie o tym co powinien robić bloger, aby stworzyć swoją markę i być rozpoznawalnym. Nie, nie będzie to kompletny tutorial, jak zarabiać na blogu w tydzień, coś takiego nie istnieje! Chciałbym raczej podzielić się swoimi doświadczeniami i trikami, które pozwoliły mi zbudować markę Pijaru Koksu Blog i swoją jako Jakub Prószyńskiego. Wspomnę o obecności na platformach społecznościowych, o czym należy pamiętać żeby Google lubiło naszego bloga i czemu warto czasami odejść od monitora. 😉

Bądź społecznościowy!

Blogi są jedną z najbardziej „treściwych” odnóg mediów społecznościowych, nie można jednak ignorować innych platform. Jak mówił Artur Kurasiński, polubcie Facebooka! To podstawa jeśli chodzi o budowanie zasięgu bloga. Załóżcie fanpage i publikujcie tam newsy z dziedziny o której piszecie, to zapewni dodatkowy buzz. Poza tym dzięki FB możemy wchodzić w bliższe interakcje z czytelnikami.

Ponadto warto czasami komentować jako fanpage na innych interesujących Was stronach, oczywiście merytorycznie. Jednocześnie zaś nienachalnie promujecie swoją fejsbukową stronę. Nie jesteście konkurencją sensu stricte dla innych blogerów, a tym bardziej dla marek, więc nie krygujcie się. Pokazując swoją wiedzę w danej dziedzinie pokazujecie swój potencjał ekspercki, innymi słowy zyskujecie wartość dodaną dla Waszej obecności na Facebooku.

Dla mniej zaawansowanych, po wejściu na fanpage macie z lewej stronie „Korzystaj z Facebooka jako:”, dodajcie strony do ulubionych i potem na „Strona główna” macie newsfeed ze stronami polubionymi jako fanpage.

Kolejnym dobrym krokiem będzie założenie konta na Twitterze, operując odpowiednimi hashtagami (#) mamy szansę na dodatkową promocję naszych wpisów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na tej platformie zbudować zupełnie odrębną społeczność od tej Facebookowej, jeśli zaś będą się uzupełniać, będziecie mieć lepsze dotarcie ze swoimi treściami. Ćwierkanie daje tą przewagę, że możecie swoje wiadomości powtarzać kilkukrotnie (oczywiście z wyczuciem, bez spamu).

Google+, dużo mówiło się po jego premierze o tym jaka to będzie wielka konkurencja dla Facebooka. Tak nie jest i raczej nie będzie, ale to nie powód, żeby przejść obojętnie obok tej społecznościówki. Załóżcie tam profil swojego bloga, uzupełnijcie o słowa kluczowe, dodajcie linki i aktualizujcie wpisy. To dodatkowe źródło pozyskiwania ruchu i pozycjonowania Waszego bloga. Serwis Google’a faworyzuje w przeglądarkach strony, które mają założony profil. 😉

Pamiętajcie również, że Goldenline mimo mniejszego udziału w torcie social media jeszcze nie umarło. Być może znajdziecie tam grupę tematyczną w której będziecie mogli wykazać się wiedzą lub podpromować swój blog. Na 100% jednak są grupy poświęcone wyłącznie blogom i tam możecie linkować do swoich artykułów.

Na koniec wspomnę o jednym z młodszych rozwiązań jakim jest Wisdio, portal wiedzy. Póki co rozrasta się powolutku, ale możliwe, że jest to Wasza szansa na zostanie pionierskimi ekspertami w swojej dziedzinie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podlinkować swój blog w profilu lub w odpowiedziach na pytania jeśli będą adekwatne.

Jeżeli będziecie obecni na wielu platformach społecznościowych będziecie mogli tworzyć swój wizerunek, zarówno jako eksperta w danej dziedzinie jak i blogera. Ba! Nie przywiązujcie się zbytnio do Waszej macierzystej witryny. Jeśli nie macie czasu na długi artykuł, możecie skorzystać z mikroblogów jakimi są Facebook lub Twitter. Linkujcie ciekawe treści z Waszym komentarzem, tworząc w ten sposób wielowymiarowy wizerunek, a nie tylko przypięty na sztywno do adresu URL bloga.

Monitoruj swoją działalność!

Przyznacie sami, że to całkiem dużo do ogarnięcia. Wypadałoby to jakoś monitorować, prawda? Warto zatem ustawić sobie Alerty Google na wybrane frazy związane z blogiem, czyli jego nazwę i Wasze nazwisko. Jeżeli uznacie, że macie już całkiem duży ruch warto będzie również zerknąć na Brand24, który udostępnia darmową 7-dniową wersję. Gwarantuję Wam, że dzięki temu systemowi odkryjecie bardzo ciekawe miejsca w których byliście linkowani. To jednak krok już na dalszy etap zaawansowania Waszego bloga.

Daj się znaleźć!

W swojej pracy mam za zadanie wyszukiwać ciekawe blogi z różnych kategorii. Co mnie czasami doprowadza do szału to brak praktycznego podejścia do SEO (Search Engine Optimization). Innymi słowy, blogerzy nie tagują swoich wpisów! Wszystkie platformy na to pozwalają i jest to dziecinnie proste. Warto żebyście o tym pamiętali, bo wtedy łatwiej można Was znaleźć. Jeśli chcecie wykorzystać popularną frazę, która pozwoli do Was dotrzeć czytelnikom zajrzyjcie tutaj: AdWords propozycje słów kluczowych.

Linki, to kolejna ważna sprawa. Google lepiej pozycjonuje strony, które były często linkowane. Dlatego starajcie się o występy gościnne na innych blogach lub zamieszczajcie adres swojego bloga w stopkach pod artykułami na innych serwisach. Starajcie się również o umieszczanie linku do bloga na wszystkich portalach społecznościowych w których jesteście obecni. Uwierzcie mi, to tylko pomoże zwiększyć ruch. 🙂

Skoro była mowa o społecznościówkach, to na pewno warto zainwestować w przyciski polecające typu: Tweet this, Lubię to, +1 itp. Wydaje się, że taki lajk to mało, a jednak jest bardzo potężnym nośnikiem wirusowym naszej treści. Zwłaszcza teraz kiedy Facebook zmienił ustawienia widoczności tego co widzą nasi znajomi, teraz informacje, że ktoś polubił dany link pojawiają się na Tablicy i w Tickerze. Double win. Oczywiście jeśli użytkownicy zaczną sobie Retweetować nasz wpis to również czysty zysk. Dlatego pamiętajcie żeby zaimplementować te funkcje na swoim blogu.

RSS i subskrypcje, te funkcje również są dedykowane na większości platform blogowych. Pomagają czytelnikom być na bieżąco z blogiem, więc warto je włączyć i skonfigurować. Zauważyłem, że na kilku blogach nie było takich funkcjonalności i po prostu zaglądam na nie tylko wtedy, gdy sobie o tym przypomnę. Google Reader jednak ułatwia trzymanie ręki na pulsie.

Poznawaj ludzi!

Na koniec chyba najważniejsza rzecz. Postaraj się spotykać z innymi blogerami lub ludźmi zajmującymi się Twoją dziedziną. Staraj się również ich obserwować i subskrybować w serwisach społecznościowych. W ten sposób zyskasz jeszcze więcej wiedzy i inspiracji. Uprawiaj również networking, we wszystkich jego odmianach. Poznawaj wpływowych ludzi i swoich czytelników. Pokaż swoją markę blogerską na żywo! 🙂

Rzekłem!

Jakub „Pijaru Koksu” Prószyński

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Social media, Internet, PR, reklama i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

11 odpowiedzi na „Blogerze, nie bądź anonimowy!

  1. Jacek Lipski pisze:

    Bardzo wartościowy wpis! Początkującym blogerem nie jestem (bawię się w pisanie już 1.5 roku), ale przyznaję że w kilku miejscach mnie zawstydziłeś. Oddalę się teraz, by naprawiać braki. Ps. oczywiście wrzucam Twój post na mój FP.

  2. Wiktor Nowak pisze:

    Dzięki za wspomnienie o Wisdio!

  3. Piotr pisze:

    Wisdio – genialne!!! Chwalę Boga, że przez przypadek trafiłem na Pańskiego bloga i przeczytałem ten intrygujący temat!

    Pozdrawiam

  4. Anonim pisze:

    Świetny poradnik, zabieram się za stworzenie bloga, ale nie wiem czy nie jestem „za krótki” choć chyba w tym nie można być ” za krótkim”? 🙂 Czekam na kolejne dawki informacji i rad

  5. Ptysia pisze:

    Dzięki! W ogóle pierwszy raz słyszę o etykietach na blogach, a przecież (sprawdziłam!) u mnie też można je dodawać! 😉 Chyba dam radę!
    Miłego dnia!
    http://www.ptysia.blogspot.com

  6. clos pisze:

    dobre wskazówki, tylko tak sobie myślę, że prowadząc dwa blogi i dwa fp i jeszcze przygotowując content, to na resztę zadań powinnam mieć minimum +2 h extra do doby 😉

  7. Pingback: Personal branding 2.0 – recenzja książki | Pijaru Koksu Blog

  8. Pingback: Od zera do bohatera | Pijaru Koksu Blog

  9. Pingback: Mały biznes z blogerem | Pijaru Koksu Blog

  10. Pingback: Zainwestuj w kapitał społecznościowy! | Pijaru Koksu Blog

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s