We are social creatures!

Jedną z największych sensacji związanych z Forum IAB 2012 była zapowiedź tego, że jednym ze speakerów będzie legenda heavy metalu i wokalista Iron Maiden, Bruce Dickinson. W głowach co poniektórych zaczęła się rodzić konsternacja… Co u diabła (nomen omen) na konferencji marketingowej będzie robić podstarzały rockman? A no, serwować ponad 40 minut świetnego wystąpienia. Bo trzeba Wam wiedzieć, że Bruce to nie tylko muzyk, ale również pilot i marketer. I to tego ostatniego wcielenia mogłem posłuchać siedząc wygodnie w drugim rzędzie.

„Technology is great, as long as it is useful”

Bruce to przede wszystkim osoba pragmatyczna i w takich kategoriach również traktuje technologie. Nie dał się omamić modzie na smartfony i sam dzwoni do znajomych ze stareńkiej Nokii. Ignorantem jednak nie jest i wie, że zarówno social media, jak i niektóre aplikacje mobilne mogą być niezwykle przydatne. On ich nie używa, ale ma świadomość, czego ludzie chcą. Lepszym układem jest kiedy pomiędzy osobą decyzyjną, a końcowym odbiorcą są łącznicy, którzy znają produkt jak własną kieszeń. Wszystko to, żeby nie zapętlić się w procedurach i zbędnych algorytmach. Bo najważniejszy w marketingu jest przecież człowiek.

Od technologii do lojalności

Coraz więcej naszych offline’owych aktywności staramy się przenieść do Internetu. Również coraz więcej czasu spędzamy z social mediami, które pomagają nam w pracy, rozwijają zainteresowania i pozwalają nawiązywać kontakty. Jest to medium dla czynności, które znamy od dawien dawna, bo człowiek wraz ze swoimi potrzebami się nie zmienił. Świat za to zmienia się nieustannie i czasami można mieć wrażenie, że jesteśmy niewolnikami technologii… Musimy się adaptować do nowych warunków i mediów, a muszę dodać, że właśnie adaptacja była motywem przewodnim Forum IAB 2012.

Technology is a servant! – Bruce Dickinson

Pragmatyczne podejście do technologii pozwoli z nich korzystać w sposób umiarkowany. Maszyny i algorytmy nie znają uczuć, emocji, a to one sprawiają, że najlepsze idee marketingowe rozprzestrzeniają się niczym wirus! Wykorzystując zdobycze techniki i nowe metody dotarcia możemy lepiej budować lojalność konsumentów i kłaść podwaliny pod ich przyszłe doświadczenia z produktem.

Czemu jest to takie ważne? Podczas swojego wystąpienia Dickinson przytoczył pewną historyjkę. Otóż rozmawiał kiedyś z fanem Iron Maiden, który to opowiadał jak czekał na winylowy album swojego ulubionego zespołu. Czekał latami, odmierzał czas i wreszcie w dniu premiery poleciał do sklepu. Tam zobaczył, że na półce zostało zaledwie kilka sztuk. Wziął jedną, spojrzał na cenę i załamał się, ponieważ brakowało mu kilkunastu funtów. Na ten widok właściciel sklepu, który znał tego młodego człowieka powiedział, że może donieść pieniądze potem, niech nacieszy się albumem.

Proste? Emocjonalne? Budujące lojalność? Po trzykroć tak! I social media pozwalają nam poznać takich „fanów”, rozmawiać z nimi i budować więzi. Marketing doświadczeń ma wiele wymiarów i warto go stosować, bo każdy konsument jest ważny. Zadaniem współczesnego marketera jest sprzedawanie emocji.

Szukanie niszy

Na koniec nasz heavy metalowy prelegent wspominał o ważnej zwłaszcza dla mnie rzeczy. O szukaniu własnej niszy, w której możemy się rozgościć i działać na pożytek nasz i konsumentów. Czemu podkreśliłem, że jest to dla mnie takie ważne? Ponieważ sam na początku blogowania szukałem takiej niszy w której mógłbym się spokojnie wyrazić i jeszcze ktoś, by to czytał. Chyba się udało, prawda moi drodzy „czytelnicy – konsumenci treści”? 😉

Kończąc dygresję, w naszej niszy powinniśmy również stosować metodę reinwencji. Próbować zaadaptować obecne rozwiązania i je modyfikować pod siebie, zamiast cały czas głowić się nad wymyślaniem koła na nowo. Dla wielu biznesów może przynieść to pożytek i spore oszczędności. A ten jeden, jedyny pomysł, wiekopomna idea zapewne przyjdzie sama, z czasem.

Rzekłem!

Jakub „Pijaru Koksu” Prószyński

P.S. Zdjęcie pożyczone od IAB Polska. 😉

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing, Psychologia, Social media, Internet, PR, reklama i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s