Mały biznes z blogerem

Artykuł oryginalnie ukazał się w miesięczniku Marketing w Praktyce, numer lipiec 2012. Stąd też bardziej oficjalny ton mojej wypowiedzi niż zwykle i dość łopatologiczne wyjaśnienie o co chodzi w blogger relations. 😉

Marketing na blogach to coraz częstsza praktyka w nowoczesnych działaniach promujących produkty i marki. Co ciekawe, coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw przekonuje się do tej formy marketingu internetowego i często bez pośrednictwa agencji stara się nawiązać współpracę z blogerami. Taka kooperacja może być bardzo owocna dla obu stron.

Artykuły na blogach to kontent, który jest bardzo dobrze pozycjonowany w Google. Generuje kolejne wzmianki, pozwala na dotarcie do targetu, który interesuje konkretną firmę za pośrednictwem lidera opinii – blogera. Blogi to również źródła subiektywnych opinii i poglądów, które są niezwykle cenne dla potencjalnych konsumentów. Jak wynika z wielu badań marketingowych, użytkownicy internetu wierzą wpisom blogowym bardziej niż reklamom, ponieważ traktują je jako rekomendacje od zaufanej osoby.

Mam nadzieję, że po lekturze poniższych praktycznych uwag i porad, wielu z Państwa weźmie poważnie na swój marketerski warsztat akcje marketingowe z blogerami, a oni sami nie będą wydawać się już tacy straszni, jak ich malują – oni tylko wymagają spersonalizowanej współpracy.

Research

Jeśli firma decyduje się na samodzielne prowadzenie marketingu na blogach, najlepiej żeby zajęła się tym osoba, która potrafi szybko nawiązywać nowe kontakty. Bloger może się zrazić, jeśli ton maili będzie opryskliwy lub wskazujący na to, że osoba kontaktowa robi to niejako za karę. Ważne również, żeby takie zadanie przypadło w udziale osobie, która po prostu lubi pracę z internetem i przeczesywanie zasobów wyszukiwarek.

Google na przykład pozwala filtrować treści z blogów z wykorzystaniem odpowiednich słów kluczowych dla branży. Warto w tym momencie szukać wpisów w miarę świeżych, ponieważ nie ma większego sensu kontaktowanie się z blogerem, którego blog jest martwy. Najlepiej wyszukiwać blogi, które są chętnie komentowane lub artykuły mają wiele facebookowych polubień/tweetow/+1. Blogerzy zazwyczaj budują wokół swoich platform społeczności w innych serwisach, dlatego warto sprawdzić, ilu mają fanów na Facebooku/Google+ i również to kryterium brać pod uwagę, planując współpracę. Blog może wydawać się bez interakcji, ale za to fan page może być bardzo żywym miejscem, w którym lider opinii dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kiedy już znajdziemy blogi odpowiadające naszej branży, warto je przefiltrować pod kątem wielkości, nie każda firma będzie mogła sobie pozwolić na współpracę z topowym blogerem w danej dziedzinie. Nie jest to jednak tak wielka strata, jak mogło by się wydawać, ponieważ wielu mniejszych blogerów ma grono stałych czytelników, którzy liczą się z jego zdaniem. Dlatego tez czasami lepszym wyjściem jest promowanie się w mniejszej aktywnej społeczności niż w dużej, z której zaledwie ułamek uczestniczy w dyskusjach.

Na tym etapie powinno się prześledzić poszczególne blogi pod kątem przeszłej współpracy blogerów z markami, czy publikowali już wpisy sponsorowane, czy mają reklamy na swoim blogu. Zalecam również przemyślenie kwestii gratyfikacji, czy ma to być barter, czy może wynagrodzenie finansowe. Ten warunek będzie wiążący jeśli chodzi o liczbę blogów, z którymi będzie można współpracować przy danej akcji, tak aby koszty nie przekroczyły założeń, a blogerzy poczuli się odpowiednio nagrodzeni za swoją pracę.

Pierwszy kontakt

Jak go nawiązać z blogerem? Najczęściej robi się to za pomocą e-maila, ale uważam że równie dobrą drogą jest napisanie wiadomości poprzez fan page lub Twittera i wtedy ewentualne przeniesienie konwersacji na mailowanie. Oczywiście zależy to od branży, w jakiej się poruszamy, ale zawsze radzę, żeby odrobinę skracać dystans i unikać oficjalnych formuł. Również język, jakim się zwracamy, nie musi być i „ą i ę”, ale należy zachować grzeczność i szacunek.

Blogerzy nie są dziennikarzami, dlatego czasami można wyjść z pewnymi propozycjami bardziej spontanicznie. Myślę jednak, że pierwszy mail powinien być raczej przywitaniem niż od razu podrzucaniem oferty pod nos. Powinno się nawiązać relację i w tym pierwszym kontakcie zawrzeć pytanie, czy bloger byłby zainteresowany współpracą z naszą firmą. Nikt nie lubi, kiedy mu się coś narzuca lub nie pyta o zdanie. Sami tez na pewno nie lubimy spamu w skrzynkach mailowych, a blogerzy potrafią być na tym punkcie wyczuleni. Także przede wszystkim trzeba postawić na budowanie relacji już od pierwszego kontaktu.

Ustalanie warunków

Tu przedstawiamy oferty. Najlepiej, żeby miało to miejsce w którymś e-mailu z rzędu. W takiej ofercie powinniśmy zawrzeć sposób wynagrodzenia blogera za pracę, jaką niechybnie jest stworzenie artykułu. Jest to wartość dodana, ponieważ subiektywne opinie, nawet krytyczne, mają dla klientów większe znaczenie niż neutralne w wydźwięku artykuły promocyjne. Przed rozpoczęciem akcji warto wysłać coś w rodzaju briefu dla blogera, w którym zamieścimy linki do stron, przykładową treść wpisu dla inspiracji i treści, które są wymagane. Nie może być ich jednak zbyt dużo i nie powinny wpływać na odbiór merytoryczny tekstu. Dla analizy efektywności działań najlepiej zastosować unikalne skrócone linki, dla każdego blogera inne. Można takie wygenerować poprzez serwis bit.ly, który monitoruje liczbę kliknięć i udostępnień danego linku.

Jeśli bloger ma problem z jakąś częścią tekstu, dobrym wyjściem jest podesłanie materiałów dodatkowych lub dłuższa wymiana maili/rozmowa telefoniczna w celu wyjaśnienia nieścisłości. Takie zaangażowanie ze strony firmy bardzo się opłaci, ponieważ bloger będzie się czul doceniony i świadomy swojej roli w marketingu organizacji. Kończąc ten opis chciałem jeszcze podkreślić, że kategorycznie nie można narzucać formy tekstu blogerowi, można sugerować pewne zmiany i na tym koniec. Musimy się również liczyć z tym, że wpis jest subiektywną opinią, dlatego nie będzie wolny również od krytyki, która jednak w dłuższej perspektywie procentuje dla firmy, ponieważ pokazuje ją jako transparentą i uczciwą wobec klientów.

Współpraca

Po wypuszczeniu przez blogera wpisu w świat to po stronie firmy powinny leżeć obowiązki związane z monitoringiem. Osoba odpowiedzialna za realizację całej akcji powinna być przygotowana na sprawdzanie komentarzy pod wpisem i ewentualne udzielanie się w nich. To również do tej osoby będzie należeć monitoring linków do fan page’a firmowego lub strony WWW. Tak jak wspomniałem wcześniej, wszystko można znaleźć na serwisie bit.ly. Oczywiście wszystkie wejścia na stronę należy również sprawdzać w Google Analytics i na podstawie wyników konwersji można ocenić efektywność przeprowadzonej kooperacji z blogerem.

Wielu blogerów pisze hobbystycznie, to ich pasja i zajęcie dodatkowe i trzeba o tym pamiętać, żeby nie zarzucać ich dodatkowymi obowiązkami, które tak naprawdę do nich nie należą. Oczywiście nie demonizując można poprosić blogera o screen z Google Analytics lub innego narzędzia do zliczania statystyk wejść i odsłon, którego używa. Lepiej, żeby była to właśnie prośba, a nie żądanie.

Po opublikowaniu wpisów warto je podpromować w kanałach społecznościowych firmy lub wspomnieć o nich w materiałach prasowych. Jest to sytuacja win-win, ponieważ firma chwali się udaną kooperacją, a bloger może zyskać dodatkowych czytelników. Taka wzajemna promocja może zaprocentować w przyszłości dla obu stron. Po podsumowaniu i rozliczeniu się z podwykonawcą – blogerem dobrze widziany będzie e-mail z podziękowaniami i ewentualną obietnicą dalszej współpracy.

Rzekłem!

Jakub „Pijaru Koksu” Prószyński

P.S. Oczywiście najpewniej gdzieś w tekście pojawiły się moje skróty myślowe itp. Dlatego liczę na Wasze pytania. 😉

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Blogosfera, Marketing, Social media, Internet, PR, reklama i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

7 odpowiedzi na „Mały biznes z blogerem

  1. Dosyć krótko i na temat. Niby to wszystko takie proste, a niestety nie każdy rozumie :/

  2. a to takie moje pitu pitu, w temacie współpracy bloger-firma 🙂 http://artique.pl/dobrze-jest-byc-blogerem/

  3. a ja od siebie polecam grupę na FB „Co maja blogerzy” ;]
    https://www.facebook.com/groups/334068293309709/

  4. Witam ciekawy blog , daję lubię i zapraszam do mnie http://​zarabianieinnet.wordpress.com/

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s